Protarpinis badavimas. Kas? Kaip? Kodėl?

mokslas sveikata

Kodėl šio protokolo derėtų laikytis?

Visi esame pajutę, kad keto mityboje alkis nėra dažnas svečias. Daugeliui lengvai pavyksta maitintis pagal 16/8 principą. Šis, palyginti neseniai sveikatingumo ir senėjimo prevencijos srityse atsiradęs, mokslininkų nuomone saugus ir net naudingas, mitybos režimas žinomas dar kaip intervalinis badavimas. Jis duoda greitą garantuotą rezultatą, siekiant išsvajotų kūno formų ir kitų sveikatinimo tikslų. Bet mitybos režimai 16/8 bei 23/1 turi dar vieną švarią priežastį, dėl kurios juos reguliariai taikyti savo gyvenime vertėtų visiems.
Puodelis su laikrodžiu

Kaip veikia protarpinis badavimas?

Balta lėkštė su įrankiais ant balto stalo2016 metais Esinori Osumi po 27 metų darbo gavo Nobelio premiją už autofagijos tyrinėjimą. Tyrimai vyko su mielėmis, o paskui buvo nustatyta, kad tokie patys procesai vyksta ir žmogaus organizme.

Autofagija - natūralus regeneracijos procesas, vykstantis ląstelių lygmenyje, mažinantis daugelio susirgimų tikimybę ir ilginantis gyvenimo trukmę.

Šis neseniai aprašytas procesas paskutiniu metu atsirado dėmesio centre. Į ji dedama daug vilčių. Jis yra visiškai natūralus, negali pakenkti ir gali būti reguliuojamas.

Autofagija verčiama kaip "pats save valgantis". Kasdien organizme pasidalina milijonai ląstelių. Dėl įvairių priežasčių kai kurios jų mutuoja. Mutavusios ląstelės gali sąlygoti įvairius susirgimus. Mūsų organizmas turi genialią jų atpažinimo ir saugaus sandėliavimo sistemą.
Kai mes nevalgome daugiau nei 10 valandų, įsijungia autofagijos procesas, kuriuo metu visi nekokybiški baltymai, neteisingai pasidalinusios "defektinės" ląstelės, virusai, bakterijos veikiami lizosomos "suvirškinami", pasiimant viską kas naudinga ir pašalinant toksinus. Perdirbti ląstelių komponentai keliauja energijai gaminti bei naujoms ląstelėms statyti. Toksinai pašalinami per plaučius, inkstus, kepenis bei odą.
Lizosoma primena "buteliuką su fermentais" ląstelės viduje, kurie tirpdo viską kas nereikalinga ir pašalina per detoksikacijos organus. Tokiu būdu mūsų ląstelės "daro tvarką".
Efektyviam autofagijos reguliavimui badas turėtų trukti 18-24 valandas. Tam galima daryti iškrovos dieną arba tiesiog praleisti pusryčius.
Jei jūs nuolat užkandžiausite, jūs neturėsite galimybes paleisti autofagijos procesą. Tam reikia nevalgyti mažiausiai 10 valandų.

Ar yra išimčių?

Intervalinis badavimas nerekomenduojamas:
  • Žmonėms, įpratusiems "užvalgyti" stresą. Po streso jie linkę suvalgyti daugiau nei įprastai.
  • Sportininkams, kurie neturi pakankmai laiko adaptuotis prie šio protokolo. Pačioje pradžioje gali pasireikšti galvos svaigimas ar žemas treniruočių efektyvumas. Ypač po bėgiojimo ir plaukimo.
  • 1 ir 2-jo tipo diabetai ir badavimas nesuderinami. Insulino injekcijos bado fone gali kritiškai sumažinti cukraus lygį kraujyje.
  • Nėščioms bei maitinančioms moterims patariama laikytis reguliarios subalansuotos mitybos.

Plaukikas vandenyje

Į ką atkreipti dėmesį?

  • Bado periodai yra naudingi sveikatai ir galima įprasti reguliariai "pasninkauti" jei neturite kontraindikacijų.
  • Jūs tikrai būsite autofagijoje, jei laikysitės mitybos režimo ir atsisakysite užkandžiavimų.
  • Jei negalite badauti, stenkitės reguliariai treniruotis.
  • Pasikonsultuokite su savo daktarų, jei planuojate išbandyti protarpinį badavimą ir visus šio protokolo pranašumus.

Šaltiniai:

Padidinamasis stiklasNuoroda į tyrimą, įrodantį kad žiurkės, kurios periodiškai badavo, išgyveno 83% ilgiau ir turėjo mažiau organų pakitimų dėl senėjimo:

https://www.karger.com/Article/Abstract/212538

https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2016/press-release/
https://www.researchgate.net/publication/320504093_Autofagia_una_estrategia_de_supervivencia_celular
https://naujienos.vu.lt/nobelio-premija-uz-autofagijos-mechanizmu-atradima/
https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/russian/amp/features-44025775


Senesnis įrašas Naujesnis įrašas


Rašyti komentarą