Interviu su Mark Sisson vertimas📚

mokslas Motyvacija

KetoAvocado fanams - specialus laidos vertimas

„Savo gyvenime tu turi nuostabią galią trokštamą kūną, pageidaujamus santykius bei stokojamą produktyvumą paversti realybe. Visi šie dalykai yra įmanomi, tačiau, deja, mes pamirštame patį svarbiausią elementą, kuris sugražina mus į pirmykštę prigimtį. Tai yra mūsų neapsakomas genetinis receptas, kurį turime visi, tačiau nebesekame jo instrukcijų.“

Mark Sisson – įdomiausias atvejis, kai susikerta protas ir kūnas, buvęs ištvermės atletas, knygos „The Primal Blueprint“ autorius, vienas iš svarbiausių balsų sveikatingumo sferoje.

 

 

Ką reiškia „pirmykštis“?

     Žmonės nuolatos prašo, kad aš apibrėžčiau ką reiškia „pirmykštis“. Ar tai paleo? Kaip tai susiję su urviniais žmonėmis? Buvimas „pirmykščiu“ reiškia įsisavinimą kiek tik įmanoma daugiau malonumo, pasitenkinimo bei pilnavertiškumo iš kiekvieno gyvenimo momento. Šis apibrėžimas tinka apibūdinti ir nuostabų gyvenimą. Tačiau tam, kad pasiektume tokį gyvenimą, mes turime įveikti daugelį kliūčių, kurias patys sau pasistatėme šiame moderniame pasaulyje. Į tai įeina prasti maisto pasirinkimai, prasta miego kokybė, buvimas per ilgai saulėje ir daug kitų. Jeigu žmogus nusprendžia pakeisti šias ydas, su tikslu tapti stipresniu, lieknesniu, sveikesniu, laimingesniu bei produktyvesniu ir sąmoningai suvokia kaip jo genai įtakoja šį elgesį, tada jis įgauna neapsakomą galią.

Metabolinis lankstumas      

     Tu turi lanksčią medžiagų apykaitą, jeigu gali pasisavinti energiją iš riebalų, kuriuos valgai, riebalų, kuriuos esi sukaupęs, angliavandenių, kuriuos valgai, glikogeno raumenyse, gliukozės kraujagyslėse bei ketonų, kuriuos tavo kepenys pagamina. Svarbu paminėti, jog medžiagų apykaita nėra lanksti, jei organizmas yra priverstas gliukozę gaminti iš baltymų.

     Pirmykščiai žmonės negalėjo garantuoti trijų patiekalų per dieną. Taigi, nenuostabu, jog jiems buvo įprasta persivalgyti, o kitas porą dienų energiją naudoti iš sankaupų. Ši kaupimo ir deginimo sistema yra itin elegantiška ir padeda tausoti raumenų masę. Deja, moderniame pasaulyje mes labai efektyviai mokame kaupti energiją, tačiau nebemokame jos panaudoti. Būdami naujagimiais mes mokėjome paimti sukauptus riebalus, pagaminti ketonus ir panaudoti juos energijai, kol yra tausojami baltymai bei sumažinama smegenų priklausomybė nuo gliukozės. Už šios natūralios sistemos praradimą yra atsakingi prasti mitybos pasirinkimai. 

Dieta ir ištvermės sportas

     Kodėl aš, kaip sėkmingas ištvermės sporto atletas, pakeičiau savo strategiją ir nustojau valgyti tiek daug sudėtinių angliavandenių? Iš pradžių aš valgiau bet ką, kas buvo angliavandeniai, su idėja, jog vis tiek kitą dieną tai išdeginsiu bėgdamas. Su šiuo metodu ir labai dideliu sporto kiekiu aš tapau greitu, tačiau mano organizmas palūžo. Aš turėjau osteoartritą kojose, sausgyslių uždegimą klubuose, dirgliosios žarnos sindromą bei ūminę viršutinių kvėpavimo takų infekciją. Iš išorės aš buvau geros fizinės būklės pavyzdys, tačiau iš vidaus aš buvau numirėlis.   

     Labai daug žmonių pamiršta patį svarbiausią aspektą - atsigavimą, dėl kurio evoliucija leido mums sustiprėti. Norint sėkmingai treniruotis ir pereiti į kitą lygį, būtina duoti organizmui galimybę atsistatyti bei turėti tinkamą mitybą.

     Ištvermės sportininkui svarbiausia tūrėtų būti treniruotis aukščiausiame lygyje ir didžiąją dalį energijos gauti iš riebalų. Taip pat būtų naudinga išmokti tausoti glikogeną ir kas 15 minučių nebevartoti gliukozės.

Keto - atstatymo dieta

     Tik prieš 5 metus žmonės nustojo laikytis prielaidos, jog ištvermės sportininkams yra būtina naudoti glikogeną kaip pagrindinį energijos šaltinį. Nuo 95 iki 97 procentų energijos gali būti paimta iš sukauptų riebalų, kuomet žmogus treniruojasi labai aukštame lygyje. Efektyvesnis riebalų panaudojimas yra siejamas su metaboliniu lankstumu bei kitais privalumais, pavyzdžiui, didesniu energijos kiekiu visą dieną ar alkio nuslopinimu. Kai įgyji lanksčią medžiagų apykaitą, iš karto pastebi, jog nebeturi alkio, taip pat visas tavo organizmas veikia daug produktyviau. Daugelis žmonių, kurie laikosi keto dietos, pastebi, jog nebesugeba suvalgyti trijų patiekalų per dieną ir savo kalorijas sumažina trečdaliu. Dėl naujo metabolinio lankstumo, sumažėja uždegiminiai procesai ir žymiai sustiprėja autofagija (regeneracijos procesas ląsteliniame lygmenyje).

     Nors šioje keto mityboje reikės atsisakyti milžiniškų desertų, tačiau susigrąžinsi apetito kontrolę, nebeturėsi alkio ir cukraus priklausomybės, artėsi link tobulos kūno kompozicijos, įgausi energijos bei pradėsi puikiai miegoti. Kitaip tariant, begalė pliusų atsvers keletą minusų.

Žarnynas ir keto

     Būdavo dienų, kai suvartodavau 700, 800, kartais 1000 gramų angliavandenių, nes galvodavau, jog jeigu tai ne cukrus ir turi mažą glikeminį indeksą, tuomet tai sveika. Dėl tokios mitybos nuo 14 metų atsikeldavau kiekvieną dieną su smarkiais spazmais.

     Vieną dieną žmona man pasakė: „ką tik atsisakiau grūdų ir jaučiuosi daug geriau, turėtum ir tu pabandyti“.  Taigi, nusprendžiau atsisakyti grūdų 30 dienų. Pastebėjau, jog nebeturėjau artrito pirštuose, sausgyslių uždegimas sumažėjo, ūminė viršutinių kvėpavimo takų infekcija praėjo ir, turbūt svarbiausias pokytis, dirgliosios žarnos sindromas pradingo. Vos ašaros nesikaupia, pagalvojus kiek turėjau kankintis, nes tikėjau viso medicinos pasaulio, tradicinės išminties bei veganų nuomone, jog grūdai yra sveika.

     Kalbant apie mikrobiotą (žarnyno mikroorganizmų visumą) ir ketogeninę dietą, žmonės manęs dažnai klausdavo: „jei tu nevalgai ląstelienos, tai kaip tu pasirūpini savo mikrobiota?“. Aš visuomet atsakydavau, jog valgau daugiau skaidulinių medžiagų nei didžioji dalis vegetarų. Kiekvieną dieną aš valgau milžinišką salotų bliūdą su 13 rūšių daržovėmis ir žalumynais, o angliavandenių ten tik kokie 18 gramų.

Gyventi nuostabų gyvenimą

     Svarbi nuostabaus gyvenimo dalis yra žaisti. Nors mes žaidimus priskiriame prie veiklų skirtų vaikams, tačiau žaidimai visada buvo esmingas aspektas žmonijos istorijoje. Galimybė žaisti būtina visų amžių žmonėms. Man patinka užsiimti snieglenčių sportu, irklavimu ir kitomis smagiomis veiklomis.

     Miegas taipogi ypatingai svarbus, kad galėtume gerai funkcionuoti. Taip pat būtina turėti reguliarią miego rutiną bei didžiuotis faktu, jog gauni daug miego.

     Kitas svarbus nuostabaus gyvenimo aspektas yra pakankamai, bet ne per ilgai, būti saulėje. Beje, nepamiršti reguliariai naudoti smegenis nuo pat ankstyvo ryto.

Kokią įtaką norėtum turėti pasauliui?

     Aš darau tai, ką darau, nes noriu pakeisti tai, kaip pasaulyje maitinasi žmonės. Aš matau maisto galią taip intymiai ir stipriai, kad esu įsitikinęs, jog sveikatos apsauga sutaupytų trilijoną dolerių per sekančius 18 mėnesių, jeigu visi pradėtų valgyti taip, kaip aš ir tu žinome, jog reiktų valgyti. Mano misija yra paveikti 100 milijonų žmonių sveikatą, iš esmės pakeičiant jų valgymo metodus, siekiant išugdyti lanksčią medžiagų apykaitą.


Senesnis įrašas Naujesnis įrašas


Rašyti komentarą