Ketonai - alternatyvus žmogaus energijos šaltinis⚡💪

Keto pagrindai

KetoAvocado kviečia Jus į chemijos pasaulį, kur supažindins su pagrindiniu ketogeninės dietos kaltininku

ketonaiTrumpai apie medžiagų apykaitą

     Norint išsiaiškinti ketonų vaidmenį mūsų kūne būtina pradėti nuo termino - medžiagų apykaita, kuri taip pat vadinama metabolizmu. Paprastai kalbant, tai organizmo gebėjimas pasisavinti maistines bei kitas svarbias medžiagas iš maisto kurį valgome ir paversti energija ar kitomis sudedamosiomis medžiagomis.
      Kalbant mitybos bei sveikatingumo temomis dažniausiai medžiagų apykaitą suprantame siauraja prasme - kaip organizmo gebėjimą pasiimti energiją iš valgomo maisto. Dažnai girdimas pavyzdys - "jo/s labai greita medžiagų apykaita, dėl to valgo kiek nori ir nestorėja" arba atvirkščiai "matyt sutrikusi medžiagų apykaita, dėl to svoris auga vos paragavus skanaus maisto". Iš esmės, tai nėra visiškai teisingi išsireiškimai, tačiau bendrąja prasme būtų galima panašiai išsireikšti.
      Siaurąja prasme - baltymai, angliavandeniai, riebalai, mineralai, vitaminai ir kitos medžiagos turi savo apykaitos procesus. Kai kalba eina apie ketogeninę mitybą, didžiausias dėmesys skiriamas riebalų apykaitai, o ilgainiui laikantis šios dietos riebalų iš riebalų apykaitos patenkiname didžiąją dalį mūsų dienos energijos poreikio. Savo ruožtu visavertę mitybą toleruojančio žmogaus organizmas pagrinde "varomas" angliavandeniais iš jų gaunamos gliukozės energija.

Ketogeninės dietos pradžia

      Pradėjus laikytis ketogeninės mitybos organizmas pamažu iš gliukozės metabolizmo persijungia į ketogeninę medžiagų apykaitą, o ketonai - būtent šio tipo medžiagų apykaitos produktai, taip kaip gliukozė angliavandenių metabolizme.
      Organizmui gaunant vis mažiau angliavandenių (mažas jų kiekis būdingas būtent ketogeninei mitybai) organizmas vis didesnę dalį savo būtinos energijos sąnaudų patenkina riebalų sąskaita. Kepenyse apdorojus riebalų molekules organizmas natūraliai jas verčia į energijos šaltinį - ketonus. Šiuo pereinamuoju laikotarpiu, gali pasireikšti keto gripas (apie požymius bei prevencija skaitykite kitoje KetoAvocado publikacijoje), tačiau tai laikina būsena, kol organizmas visiškai susireguliuoja ir pripranta prie naujo energijos šaltinio.
      Kadangi laikantis ketogeninės mitybos, organizmas negauna vieno pagrindinių ir
lengviausiai energija tampančių maistinių medžiagų šaltinio – gliukozės, o riebalų apykaita sudėtingesnis ir daugiau laiko trunkantis procesas, mūsų kūnas pradeda gamintis pats iš lengvai prieinamo riebalų resurso - mūsų riebalinio sluoksnio.

Truputis chemijos žinių besilaikantiems keto mitybos

      molekulesOrganizmas kepenyse riebalus skaido į riebalų rūgštis ir glicerolį, kurie gali
aprūpinti energija beveik visas organizmo ląsteles..
..išskyrus smegenis. Smegenų suvartojama energija sudaro gana didelį kiekį visos mums reikalingos energijos ir jos reikia čia ir dabar. Kadangi riebalų apykaita vyksta lėtai, smegenims ima trūkti energijos ir čia prasideda chemijos įdomybės.
      Norint patenkinti šį energijos poreikį, riebalų rūgštys ir glicerolis kepenyse yra paverčiamos ne tik į ketonus bet ir į gliukozę. 

Taip, perskaitėte teisingai: ketozės metu, organizme gaminama ir gliukozė. Jos kiekis yra toks, kiek būtent reikia organizmo funkcijoms užtikrinti: palaikyti normalų gliukozės kiekį kraujyje bei ląstelių sveikatą bei užtikrinti smegenų funkciją.

      Taigi, iš riebalų rūgščių gaunamas glicerlolis dalyvauja gliukogenezėje, o ketonai - ketogenezėje (vykstant ketogenezei susidaro ketonai)

Ketonų rūšys bei acetonas

      Ketonai savo ruožtu yra trijų tipų ir skiriasi molekuliniame lygmenyje. Šie ketonai yra: AcetoAcetatas, hydroxybutyric rūgštis ir acetonas. Šios trys medžiagos organizme susidaro palaipsniui.
      Acetoacetate atsiranda pirminiame riebalų apykaitos procese, kai dėl gliukozės trūkumo bei išsękusių gliukogeno atsargų kepenyse prasideda riebalų apykaita.
Iškart po to ši molekulė virsta į dviejų kitų dviejų tipų ketonus: beta-hydroxybutyric rūgštį (trumpai BHB) ir acetoną.
      Tiek BHB, tiek AcetoAcetate molekulės naudojamos energijai pernešti iš kepenų į organizmo audinius, tačiau efektyvesne, lengviau smegenis pasiekiančia laikoma BHB rūgštis.Būtent šios rūgštys ir yra laikoma svarbiausiais ketonais bei pagrindiniu energijos šaltiniu laikantis ketogeninės mitybos.
      Taigi, o kas vyksta su kitu, gana grėsmingai skambančiu ketonu – Acetonu? Jis atsiranda kaip šalutinis ketogenezės produktas, antrajame riebalų apykaitos etape - skylant acetoacetatui.
      Organizmui veikiant optimaliai šis šalutinis produktas nesunkiai pasišalina: per burną mums kvėpuojant bei su kūno skysčiais, šlapinantis bei prakaituojant. Štai dėl ko natūraliai susidarantis acetonas oganizmui nekenkia bei nepatenka į kraują. Ilgainiui kūnas priprantą prie ketogenezės procesų dėl to procesai pradeda vykti žymiai efektyviau ir susidaro vis mažesni kiekiai acetono, kuriems vėliau pasišalina mums to net nepajaučiant (kitaip nei ketogripo metu), o ilgainiui acetonas nebeišskiriamas.

Dar šiek tiek ketogeninės mitybos naudos

      Labai svarbu paminėti, kad energija gauta iš AcetoAcetate ir beta-hydroxybutyric rūgšties (ketonų) yra net 70procentų efektyvesnė negu energija gaunama iš gliukozės. Kad įsivaizduotumėte praktiškai, tą energijos lygį galite pasiekti su 70% mažesne kalorijų norma. Jei vidutinė bazinės medžiagų apykaitos norma yra laikoma 1600kcal (1800kcal vyrams ir 1400kcal), taip pat gerai jausimės laikydamiesi ketogeninės mitybos kai suvartojame vos 480kcal per dieną. Tačiau tai jokiu būdu nėra siektina reikšmė, o tik vaizdingas palyginimas ir paaiškinimas, dėl ko po keliolikos valandų protarpinio badavimo išgėrę ketogeninės bulletproof kavos galime toliau nevalgyti kelias valandas ir nesukti dėl to galvos.
      Būtent dėl to, kad atsisakius "greitos" energijos iš angliavandenių organizmas pradeda veikti optimaliai ir save reguliuoti pagal realius energijos poreikius, pradeda tvarkytis hormoninis organizmo fonas, jaučiames mažiau dirglūs, labiau dėmesingi bei atidūs ir bendrąja prasme funkcionuojame efektyviau. Dėl šios priežasties ketogeninė dieta yra laikoma ne tik efektyvia priemone svorio kontrolei, bet ir efektyviam smegenų darbui užtikrinti. Plačiau apie ketogeninės mitybos naudą galite paskaityti čia.

ketoavocadoKetoAvocado Jums linki sėkmės keto kelionėje!

 Jei Jums patiko šis straipsnis būtinai pasidalinkite savo įspudžiais komentaruose, o jei turite keto-draugų būtinai pasidalinkite šiuo straipsniu su jais!


Senesnis įrašas Naujesnis įrašas


Rašyti komentarą