Gaivieji g─Śrimai

Keto saldikliai: kita medalio pus─Ś ­čžü­čĆů

Antroji, ilgai laukta dalis: sen┼│ ir nauj┼│ saldikli┼│ perm─ůstymas

Diskusijos apie saldiklius ketogenin─Śje dietoje populiarios ir ar┼íios, labiau primenan─Źios politin─Ö, o ne sveikatingumo sfer─ů. Ankstesnis mano straipsnis Keto ir saldikliai: k─ů reik─Śt┼│ ┼żinoti?┬á susilauk─Ś nema┼żai reakcij┼│ ir visos gan─Śtinai skirtingos. Ai┼íku viena ÔÇô ┼żmon─Śs pageidauja kit┼│ saldikli┼│ i┼íanalizavimo bei toki┼│ ┼żinom┼│ variant┼│, kaip stevija ar eritritolis, pakartotinio ─»vertinimo. Kadangi ir neai┼íkum┼│ ┼íioje temoje, ir pa─Źi┼│ saldikli┼│ rinkoje tikrai nema┼żai, nemenka galimyb─Ś, jog ir tre─Źios dalies prireiks norint ┼íi─ů skryni─ů pilnai u┼żdaryti.

Cukraus pakeliai

Stevija ir eritritolis. K─ů nesp─Śjau pamin─Śti praeit─ů kart─ů?

Gan─Śtinai trumpas ankstesnio straipsnio formatas neleido man pamin─Śti vis┼│ tr┼źkum┼│, aptinkam┼│┬á tyrimuose, kur ─»rodin─Śjama stevijos nauda ┼żmogaus organizmui. Gliukoz─Ö plazmoje ma┼żinantis efektas (1, 2, 3) bei tolerancijos jai padidinimas (2, 4) daugumoje tyrim┼│ buvo pasteb─Śtas su ┼żiurk─Śmis. Nors ┼íi informacija vis tiek neabejotinai naudinga, jos pritaikymas Homo sapiens gen─Źiai kiek komplikuotesnis nei grau┼żikams.

Nors kokybi┼ík┼│ tyrim┼│ bandan─Źi┼│ i┼ítirti eritritiolio (ne)─»sisavinim─ů bei neigiam─ů ─»tak─ů moters reprodukcinei sistemai tikrai tr┼źksta, ta─Źiau yra pakankami vienetini┼│ ┼żmoni┼│ istorij┼│ pasakojan─Źi┼│ apie neigiamas ┼íio saldiklio pasekmes, ypa─Ź n─Ś┼í─Źiose moteryse. Kadangi mokslas dar ┼íi┼│ tem┼│ pilnai nesp─Śjo pasivyti, si┼źlau tapti Patreonu ir perskaityti itin detal┼│ Mariaus straipsn─» apie visus galimus eritritolio pavojus.

Apibendrindamas ┼íiuos ┼żinomiausius keto saldiklius galiu teigti, jog mano pozicija per daug nepasikeit─Ś: ma┼żais kiekiais ir stevija, ir eritritolis gali pagerinti gyvenimo kokyb─Ö. Stevijos nauda galb┼źt ┼íiek tiek hiperbolizuota, bet kai pasirinkimas yra tarp cukraus ar dirbtinio saldiklio, stevija visada i┼íliks numeris vienas. Tyrim┼│ ─»rodan─Źi┼│ eritritolio pavoj┼│ tr┼źksta, ta─Źiau pakanka, kad sukelt┼│ abejoni┼│ apie ┼íio saldiklio reputacij─ů, ypatingai tam tikroms ┼żmoni┼│ grup─Śms.

Ma┼żiau ┼żinomi ir ma┼żiau pavojingi pasaldintojai

Inulinas

┼áis produktas yra gan─Śtinai i┼ískirtinis. Nors inulin─ů galima puikiai vartoti patiekal┼│ pasaldinimui, jo strukt┼źra visi┼íkai kitokia nei ─»prasto saldiklio. ┼áis atlieka ir skaidulini┼│ med┼żiag┼│, ir puikaus pasaldintojo darb─ů (saldi l─ůsteliena (5)). Kadangi inulinas yra 3 kartus ma┼żiau saldus nei cukrus, jis neturi tokio pat toksi┼íko efekto organizmui, kok─» turi daugelis dirbtini┼│ saldikli┼│. Nors ┼í─» saldikl─» d─Śl daug ma┼żesnio saldumo yra sunkiau pritaikyti patiekal┼│ gaminimui, ta─Źiau jo prebiotin─Śs savyb─Śs (ger┼│j┼│ bakterij┼│ ┼żarnyne maitinimas) bei neegzistuojantis glikemijos indeksas (─»tak─ů cukraus kiekiui kraujyje) padaro j─» vienu i┼í geriausi┼│ alternatyv┼│ ketogenin─Śje dietoje. Vienintelis ┼íio saldiklio ÔÇ×sp─ůstasÔÇť - auk┼íta temperat┼źra (135 ┬░C), nuo kurios jis skyla ─» ma┼żesnes fruktoz─Śs jungtis (6), taip prisidedant prie pasl─Śpt┼│ kalorij┼│ ir galimai i┼ímetant Jus i┼í ketoz─Śs b┼źsenos.

Artišokai

Monk fruit (liet. Vienuoli┼│ vaisius)

┼áis 300 kart┼│ saldesnis u┼ż cukr┼│ saldiklis skamba itin optimisti┼íkai (ir egzoti┼íkai), ta─Źiau maisto ir keto rinkose jis pasirod─Ś tik neseniai. I┼í pirmo ┼żvilgsnio Monk vaisius teikia gan─Śtinai daug vil─Źi┼│, nes yra sudarytas i┼í antioksidant┼│, o tai potencialiai gali suma┼żinti eksitotoksi┼íkum─ů (toksin─» efekt─ů skatinant─» laisv┼│j┼│ radikal┼│ formavim─ůsi smegenyse), kur─» sukelia kiti u┼ż cukr┼│ daug saldesni saldikliai (asptartamas, sukraloz─Ś ir t.t.). Kitas ne─»tik─Śtinas ┼íio saldiklio prana┼íumas ÔÇô ┼żenklus u┼żdegimini┼│ proces┼│ suma┼żinimas d─Śl ─»vairi┼│ u┼żdegimini┼│ ferment┼│ suretinimo nepaveikiant ┼żarnos gleivin─Śs. Kadangi Monk vaisius yra pakankamai naujas fenomenas, negalima ┼íimtu procent┼│ garantuoti, jog po kurio laiko nepaai┼ík─Śs pa┼íaliniai poveikiai, kuri┼│ neatpirks net visi prana┼íumai. Reikia sekti naujausi─ů informacij─ů, ta─Źiau ┼íiuo metu ┼íis vaisius atrodo gan perspektyviai.

Sukraloz─Ś

Nors maisto produktuose ┼íis saldiklis pasitaiko neretai, ta─Źiau n─Śra lengva, j─» surasti ir nusipirkti atskirai, ypa─Ź geros kokyb─Śs. Pagrindinis sukraloz─Śs ÔÇ×sp─ůstasÔÇť - jos saldumas. Kadangi ┼íis pasaldintojas gali b┼źti net 1000 kart┼│ saldesnis u┼ż cukr┼│, da┼żnai jis mai┼íomas su maltodekstrinu (polisacharidu). Kuomet sukraloz─Ś yra vartojama kartu su ┼íiuo anti-ketiniu angliavandeniu, jos poveikis tampa pana┼íesnis ─» cukraus, ┬áta─Źiau kita vertus, pati viena, ji ─»gauna nepaprastai didel─» eksitotoksi┼ík─ů efekt─ů. Ma┼żais kiekiais, gaminiuose be polisacharid┼│, sukraloz─Ś netur─Śt┼│ i┼ímesti J┼źs┼│ i┼í ketoz─Śs, ta─Źiau niekur nedings ┼íi slidi riba tarp puikios alternatyvos ir cukraus kitu pavadinimu.

Aspartamas ┬áir maltitolis ÔÇô populiariausi ir (galimai) pavojingiausi

Aspartamas, du ┼íimtus kart┼│ saldesnis u┼ż cukr┼│ saldiklis, nuo 90-┼│j┼│ met┼│ pabaigos paplito po vis─ů pasaul─» ─»vairi┼│ g─Śrim┼│ ir maist┼│ pavidalais. Nors ┼íis ÔÇ×dietini┼│ÔÇť g─Śrim┼│ numyl─Śtinis rinkoje pasirod─Ś pakankamai neseniai, ta─Źiau nuo pat jo atsiradimo ┼íimtai maisto produkt┼│ reguliavimo agent┼źr┼│ j─» nuo┼żmiai testavo. Galiausiai, po labai daug prastos reputacijos pramon─Śs remiam┼│ tyrim┼│, aspartamas buvo i┼íteisintas. Nors kai kurie ─»tartini didelio m─ůsto klinikiniai tyrimai parod─Ś, jog ┼íis saldiklis gali pad─Śti suma┼żinti svor─» ir kalorijas bei neturi jokios neigiamos ─»takos med┼żiag┼│ apykaitai, daugelis nepriklausom┼│ tyrim┼│ su ┼íiais rezultatais nesutiko. Kuomet mil┼żini┼íkos korporacijos neberemia mokslo, jis atskleid┼żia v─Ś┼żio, smegen┼│ augli┼│, ┼íirdies ir kraujagysli┼│ lig┼│, traukuli┼│, Alzhaimerio ligos, vir┼ísvorio, med┼żiag┼│ apykaitos sutrikimo, begal─Śs kit┼│ negalavim┼│ ir aspartamo ry┼í─».

Taip, aspartamas netur─Śt┼│ i┼ímesti J┼źs┼│ i┼í ketoz─Śs, bet ┼íio saldiklio rizika tikrai neatperka potencialaus malonumo. Galb┼źt pavojai n─Śra tokie radikal┼źs, kaip nepriklausomi mokslininkai teigia, ta─Źiau dauguma tyrim┼│ su neutraliais ar teigiamais rezultatais turi labai abejotinas paskatas bei finansavimo ┼íaltinius.

┬áDietin─Ś kola

Kiti labai populiar┼źs ir sveikatingum─ů neskatinantys saldikliai yra tie, kurie baigiasi ÔÇ×tolisÔÇť. ─«vairiuose gaminiuose (net tuose, kurie teigia besantys keto) da┼żniausias i┼í j┼│ yra maltitolis. Nors jo pa┼íaliniai poveikiai netur─Śt┼│ b┼źti lyginamai su tokiais, kokius ┼żada aspartam─ů tiriantys mokslininkai, ta─Źiau ─»prastas jo efektas ne k─ů geresnis. Maltitolio glikemijos indeksas yra 52, o tai yra tik ┼íiek tiek ma┼żesnis rodiklis nei cukraus ÔÇô 65. Galb┼źt ma┼żais kiekiais ┼íis saldiklis J┼źs┼│ i┼í ketoz─Śs nei┼ímes, ta─Źiau pastoviai prie┼ítaraus vienam i┼í pagrindini┼│ ┼íios mitybos princip┼│ ÔÇô stabilaus insulino ir gliukoz─Śs kiekiais kraujyje. Ta pati dilema bei nety─Źinis ÔÇ×cukrausÔÇť sugra┼żinimas ─» racion─ů galioja beveik visiems populiariems rinkoje esantiems saldikliams.

Ksilitolis ÔÇô i┼ígelb─Śtojas?

Kramtoma guma┼Żinau, jog min─Śjau, kad vis┼│ ÔÇ×toli┼│ÔÇť t┼źr─Śt┼│ b┼źti privengiama, ta─Źiau ksilitolis ÔÇô netipinis saldiklis. Sunku kalb─Śti apie ┼í─» saldikl─» ir neskamb─Śti lyg pristatai magi┼ík─ů produkt─ů, apie kurio naud─ů pirmiau su┼żinojo ┼żmon─Śs, o tik po to mil┼żini┼íkos korporacijos. Ksilitolis - vienas i┼í nedaugelio saldikli┼│, kurie maitina ir skatina ger┼│j┼│ mikrob┼│ dauginim─ůsi (7). Ne naikina, ne praeina be jokio p─Śdsako, o i┼í ties┼│ stiprina mikrobiot─ů (mikroorganizm┼│ ┼żarnyne visum─ů) bei numarina badu blog─ůsias bakterijas. K─ů ┼íiuo ir ankstesniu┬á straipsniu bandau parodyti ÔÇô saldiklis saldikliui nelygus. Dant┼│ ertm─Śs lig┼│ i┼ígydimas (8), imunin─Śs sistemos stiprinimas, kolageno odoje stimuliacija (9), antibakterin─Śs savyb─Śs ÔÇô tai tik keletas i┼í daugelio ksilitolio daug ┼żadan─Źi┼│ pritaikymo b┼źd┼│. Atitinkamas saldumo lygis, 1 prie 1 su cukrumi, irgi prisideda prie ksilitolio i┼ík─Ślimo, kaip vieno i┼í geresni┼│ pasirinkim┼│ ketogenin─Śje dietoje. (Manau, jog reik─Śs atskiro straipsnio tik ┼íiam saldikliui i┼íanalizuoti, nes pritaikymo galimybi┼│ pilna, o dideli┼│ pavoj┼│, i┼ískyrus vidurius laisvinant─» efekt─ů, kur─» turi visi saldikliai, nematyti.)

 

Keto saldikliai ÔÇô sluoksniuota problema

Sluoksniuotas pyrago gabal─ŚlisDabar suvokiu, jog dar ne vieno straipsnio prireiks norint deramai suprasti ar keto saldikliai J┼źs┼│ gyvenimams atne┼í daugiau naudos ar ┼żalos. Kadangi j┼│ ┼íioje mityboje gausu, o visi turi skirting─ů poveik─» J┼źs┼│ organizmui, tad ir bendr─ů vien─ů rekomendacij─ů sunku i┼ívesti. Maisto rinkoje j┼│ atsiranda vis daugiau, o mokslas da┼żnai nesp─Śja pasivyti. Ateities saldikli┼│ analiz─Śse gal─Śsiu inkorporuoti savo gliukoz─Śs bei keton┼│ rezultatus ir parodyti, jog vis┼│ m┼źs┼│ k┼źnams maistas daro tikrai nevienod─ů poveik─».

Nors daugelis mano i┼ívardyt┼│ saldikli┼│ yra daug geresni u┼ż cukr┼│ (d─Śl ma┼żesnio glikemijos indekso, kalorij┼│ kiekio ir t.t.), ta─Źiau┬á nei vieno i┼í j┼│ visi┼íkai i┼íteisinti dar nesiry┼ż─Źiau. ┼áiam momentui saky─Źiau, jog geriausios keto alternatyvos - Monk vaisius bei ksilitolis. Bet net ir t┼│ nerekomenduo─Źiau valgyti be saiko (d─Śl nes─ůmoningo maistingesni┼│ pasirinkim┼│ atsisakymo).

Vienas i┼í pagrindini┼│ keto mitybos veikimo prie┼żas─Źi┼│ ÔÇô sveik┼│, maisting┼│ produkt┼│ susigr─ů┼żinimas ─» racion─ů. Daugelis ┼íi┼│ saldikli┼│ ne tik grasina nei┼ítirtais pa┼íaliniais poveikiais, bet ir garantuoja optimalesni┼│ pasirinkim┼│ praretinim─ů. Ta─Źiau su saiku, privengiant u┼żsimaskavusi┼│ cukr┼│, sveikoje keto dietoje saldikliai gali tur─Śti pozityvi─ů rol─Ö bei suteikti J┼źs┼│ gyvenimui ─»vairov─Śs.

KetoAvocado

Šaltiniai:

  1. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1056872712002802
  2. https://www.researchgate.net/publication/19509563_Effect_of_Stevia_rebaudiana_on_glucose_tolerance_in_normal_adult_man
  3. https://examine.com/supplements/stevia/
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14681845/
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10395607/
  6. https://link.springer.com/article/10.1007/s00217-004-1098-8
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/4076932/
  8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5093271/
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15832042
    Gr─»┼żti ─» tinklara┼ít─»

    Ra┼íyti komentar─ů